Kan jag föra talan om skadeståndsanspråk hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Hej!

I somras besökte jag en frisör i Sundsvall som skadad mitt hår. Jag har några bilder som kan bevisa det. Tills idag är jag jätteledsen , använder löshår samt behöver lägga ut ganska mycket pengar på produkter nu i flera månader. Jag har anmält till ARN och tills idag har de inte fattat beslut. Frisören säger att allt var mitt fel och vill inte ge mina pengar tillbaka. Tiden går och det var en stor förlust för mig. Jag krävde mina pengar tillbaka men nu tänker jag att jag kunde även få skadestånd eftersom det har försämrad min kvalitet och psykiska hälsa. Behöver jag en advokat eller hur kan jag skriva till ARN enligt skadestånd lagen?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt ARN:s hemsida är den normala handläggningstiden för ett ärende ungefär sex månader. Detta är dock den generella handläggningstiden och den kan därmed vara både kortare och längre. Ärendena handläggs i turordning och om det är många och utredningskrävande ärenden som är före dig i turordningen, kommer handläggningen av ditt ärende naturligt ta lite längre tid. Du behöver därför inte oroa dig för att det tagit rätt lång tid innan du fått ett beslut.

Det är möjligt att ansöka om att ARN ska pröva tvisten även avseende skadeståndsfrågan. Du kan även prova kontakta ARN gällande möjligheterna att till viss del ändra ansökan till att även omfatta ett krav på skadestånd. De beslut ARN fattar får dock inte någon betydelse juridiskt sett utan de är istället rekommendationer som fungerar vägledande för hur en tvist enligt lagstiftningen borde lösas. Eftersom ARN:s beslut syftar till att spegla svensk rätt väljer många företag dock att ändå rätta sig efter de beslut som ARN fattat. För att få ett beslut i er tvist som får rättslig verkan måste du vända dig till allmän domstol.

Eftersom din frisör inte verkar vara särskilt samarbetsvillig, kanske det kan vara idé att vända dig till domstol med ett skadeståndsanspråk där en dom kan få rättslig verkan mellan er. För detta är min rekommendation att du tar kontakt med en jurist eller advokat som kan hjälpa dig att bedöma dina möjligheter till att nå framgång samt föra denna talan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare