FrågaAVTALSRÄTTGåva27/01/2018

Kan jag få villan i gåva från min förälder och därefter belåna den?

Min förälder vill sälja mitt barndomshem och få ut så mycket pengar som möjligt. Jag vill gärna behålla villan. Är det möjligt att få villan som gåva och belåna villan därefter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte vill köpa villan på sedvanligt vis från din förälder är det fullt möjligt att din förälder ger dig villan i gåva, som du sedan pantsätter för att få ta lån från en bank. För att gåvan ska bli giltig krävs det att ni upprättar ett gåvobrev enligt 4 kap. 29 § och 4 kap. 1 § Jordabalken. Där ska det anges skriftligt vilken fastighet som avses, mellan vilka personer, och att det är en gåva. För att få kunna belåna villan måste du först ha en lagfart som visar att du är ny ägare för fastigheten. En ansökan om lagfart gör du hos Lantmäteriet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare