FrågaFAMILJERÄTT30/05/2018

Kan jag få ut hyresintäkterna som sätts in på min makes firma?

Hej.

Jag är gift och jag och min man äger en jordbruksfastighet (näringsfastighet) tillsammans. Vi hyr ut en bostad och stallplatser på fastigheterna som vi äger tillsammans. Intäkterna går in på ett konto dit endast min man har tillgång då han ensam står på firman. Vad gäller vid skilsmässa avseende detta då intäkterna är på fastigheterna som vi gemensamt äger men firman står endast på min man? Delar man även det lika?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så driver ni gården som ni äger tillsammans genom en firma som bara din man står på. Jag förutsätter att firman är enskild.

Allmänt
Vid äktenskapsskillnad (skilsmässa) delar man upp makarnas tillhörigheter genom en bodelning, 9:1 Ätkenskapsbalken. I bodelningen ska allt giftorättsgods (gemensam egendom) tas upp, 10:1 Äktenskapsbalken. Vad som är giftorättsgods bestäms i kapitel 7. Giftorättsgods är i huvudregel all egendom som inte är enskild d.v.s. egendom som tas upp i ett äktenskapsförord eller genom föreskrift vid arv, testamente eller gåva. Utgångspunkten är att när man slagit fast om vad som är giftorättsgods och efter att man dragit av skulderna, så ska allt delas lika mellan makarna.
Om en make äger en enskild firma och makarna inte har ett äktenskapsförord vid skilsmässan, så är utgångspunkten att firman, inklusive tillhörande konton tas upp i bodelning.

Din situation

Din man disponerar över kontot med hyresintäkterna genom sin firma. Om ni inte har ett äktenskapsförord vid en skilsmässa så ska i regel firman, inklusive kontot med hyresintäkterna tas upp i bodelningen. Reglerna i äktenskapsbalken ger dig ett ekonomisk skydd, men det finns nackdelar också. Då din man disponerar över kontot genom sin firma, så har han också möjligheten att förbruka tillgångarna på kontot medan ni är gifta.

Om ni har ett äktenskapsförord mellan er som gör att firman inte kommer att tas upp i en bodelning så kommer du ha svårt att kräva ut din rätt till din del av hyresintäkterna. Då rekommenderar jag er till att skriva en avtal som skyddar din del.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare