FrågaFAMILJERÄTT21/03/2021

Kan en svensk kvinna som bor i Sverige gifta sig med en man som bor i Uganda? Måste vigsel förrättas i båda länderna?

Vad krävs för att en svensk kvinna som bor i Sverige, ska kunna gifta sej med en man som bor i Uganda? Behöver det vara vigsel i båda länderna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För en svensk kvinna går det utmärkt att gifta sig i Sverige med en man som bor i Uganda, i det hänseendet finns det inga regleringar, såvida det inte finns något aktuellt äktenskapshinder enligt 2 kap. ÄktB. Jag utgår från att det i förevarande fall inte finns något äktenskapshinder som är tillämpligt. Det är då möjligt för en svensk kvinna att gifta sig i Sverige med en man från Uganda.

Frågan som måste ställas sedan är huruvida äktenskapet erkänns i båda länderna. Vad gäller erkännande i Sverige kommer äktenskapet givetvis att erkännas. Problem blir det först i fall äktenskapsskillnad är för handen.

Huruvida äktenskapet erkänns i Uganda kan jag tyvärr inte besvara, då det fordrar kunskap om Ugandisk internationell privat- och processrätt. Någon vigsel bör inte behöva förrättas i båda länderna ifall äktenskapet erkänns även i Uganda.

Tveka inte att höra av dig med ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare