Kan jag få tillgång till mitt ärende?

Kan jag få tillgång till mitt ärende

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om du är part i ett ärende hos en myndighet, så har du rätt att begära ut alla handlingar som rör ditt ärende d.v.s. anteckningar, dokument och intyg, 10 § förvaltningslagen. Sekretess gäller inte mot den person som ärendet rör, utan du som part i ärendet har så kallad partsinsyn. Ibland kan en myndighet bedöma att en part inte får ta del av vissa uppgifter i ärendet (t.ex. om uppgifterna handlar om barn eller annat känsligt), men då har dem en skyldighet att tala om vad handlingarna handlar om, se 10 kap. 3 § offentlighets-och sekretesslagen.

För att du ska kunna ta del av handlingarna så behöver du kontakta den myndighet som hanterar ditt ärende och identifiera dig och säga att du vill ta del av alla handlingar som rör ditt ärende.

Jag hopas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare