Kan jag få sjuklön under min tjänstledighet?

Hej! Jag sökte tjänstledig för nästa vecka alltså från 9/12 till 13/12. Jag blev sjuk 5/12 och gick till läkare och blev sjukskriven från 5 till och med den 13 december. Har jag rätt till sjuklön från min arbetsgivare? Fast hon säger att jag har inte rätt till det??!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjuklön finns i Lag (1991:1047) om sjuklön.

Sjuklön kan du få av din arbetsgivare de första 14 dagarna då du är sjuk och inte kan arbeta på grund av sjukdomen (7 §). Enligt Försäkringskassan (se här) kan den som är tjänstledig utan lön inte få sjuklön. Det betyder att du bara kan få sjuklön för de dagar då du skulle ha jobbat, dvs. den 5/12 till och med den 8/12.

Hade du däremot tagit semester hade det varit möjligt att få sjuklön även för dagarna då du är ledig. Då kan man begära att ens sjukdagar inte ska räknas som semesterdagar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare