FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/03/2021

Kan jag få hjälp med att upprätta en fullmakt för försäljning i Grekland?

Jag behöver hjälp med att upprätta en fullmakt till min kusin i Grekland så hon har rätt att sälja min mark. Kan man få hjälp med det i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sälja mark i Grekland
Jag tolkar din fråga som så att du vill upprätta en fullmakt för att din kusin ska kunna sälja mark du äger i Grekland. Detta innebär att den svenska regleringen inte gäller på området och jag kan därför inte svara på hur och om du kan upprätta en fullmakt för detta ändamål.

För att du ska få bästa möjliga rådgivning om Greklands lagar om detta rekommenderar jag därför att du söker dig till en grekisk jurist eller annan person som är kunnig i grekisk rätt.

Sälja mark i Sverige
Gäller däremot fullmakten mark som ska köpas och säljas i Sverige regleras detta i 2 kap. Avtalslagen. Generellt sett brukar man behöva ange vem som ger fullmakt och vem som tar får använda fullmakten, vad fullmakten gäller, hur länge den gäller osv.

Det går därför bra att upprätta en fullmakt på detta sätt och du är välkommen att boka tid med en av våra jurister för att få hjälp med detta.

Sammanfattande svar
Mitt svar på din fråga är därför nej. Jag svarar nej för att en svensk jurist troligtvis saknar den kunskap som krävs för att upprätta en fullmakt som gäller i Grekland. Det innebär visserligen inte att en svensk jurist inte kan försöka. Men för din egen skull bör du vända dig till en person som är kunnig i grekisk rätt.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare