Kan jag få ersättning för min självrisk?

En cyklist körde in i bakdörren på min bil i mycket hög hastighet, mitt försäkringsbolag anser inte mig vållande till olyckan, jag måste ändå betala min självrisk för vagnskada samt att cyklisten får skadestånd även då han brutit mot trafikreglerna. Hur kan jag få tillbaka min självriskersättning. Jag har bett cyklisten skicka in en skadeanmälan till sitt hemförsäkringsbolag och jag har skickat alla mina papper dit men cyklisten ignorerar detta. Hur kan jag få hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Bestämmelser om skadestånd finns i Skadeståndslagen (SKL).

Kan jag få ersättning för min självrisk?
Ja enligt skadeståndslagen ska den som vållat en sakskada genom oaktsamhet ersätta skadan (2 kap 1 § SKL). Som jag tolkar det är den skada du lidit endast självrisken du betalat till ditt försäkringsbolag. Du har rätt att få ersättning för denna skada om cyklisten är att anses som vållande.

Hur får jag ersättning för min självrisk?
För att få ersättning för självrisken måste du ställa ut ett krav till cyklisten. Detta gör du skriftligen och kravet ska innehålla juridisk grund (Skadeståndslagen 2 kap 1 §) och bevis för att du betalat självrisken. Du bör även rekommendera cyklisten att ta kontakt med sitt försäkringsbolag där denne har sin ansvarsförsäkring.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare