Kan jag få ersättning för fel utförd operation?

Hej. Sommaren 2017 så stelopererad jag en av mina tår pågrund av att den vuxit snett och bidrog till smärta. Cirka ett halvår efter operationen så kom denna smärta tillbaka, och min tå låg snett igen. Gick sedan tillbaka till en annan kirurg som kollade på röntgen bilderna före operationen och röntgen bilderna efter operationen. Hon kom då fram till att den förra kirurgen har stelopererat fel led och att jag därav måste göra ytligare en operation. Både mitt sociala liv och mitt ekonomiska perspektiv blev påverkade av denna felaktiga operation. Kan jag få ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst beklagar jag det inträffade. Har du varit i kontakt med verksamheten som utförde operation? Kommer ni inte fram till en gemensam lösning kan du kontakta patientnämnden. De är en egen instans som mha. egna medicinska bedömningar tar ställning till om vårdgivaren gjort rätt eller fel.

Ersättning pga. skada genom offentlig vård kan utgå i vissa fall enligt patientskadelagen. Det är Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (Patientförsäkringen LÖF) som tar ställning till om sådan ersättning ska utgå. Enligt Löf måste patienten lidit av en patientskada för att ha rätt till ersättning. Exempel på sådan patientskada kan vara när patient drabbas av lidande alt. fysisk eller psykisk skada etc .(6 § patientskadelagen).

Som patient kan du få ersättning även om det inte går att ta reda på exakt vem som orsakade skadan.

Mitt råd är att du går in på LÖF:s hemsida och anmäler ditt ärende. Anmälan görs på www.lof.se. Du kan även anmäla på en särskild blankett via vårdgivaren eller patientnämnden. I anmälan är det viktigt att vara tydlig med vilken personskada som du anser vården har orsakat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare