Kan jag få ersättning för ärr?

Hej!

Jag har flera vanprydande ärr från operationer som genomfördes på 70 talet när jag var 1,5-4 år gammal. Har aldrig fått ersättning för detta och undrar om det finns möjlighet att söka, eller är detta preskriberat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag går igenom lite här nedan hur man kan få ersättning när det gäller ärr.

Försäkring

Många försäkringsbolag ger ersättning för vanprydnad såsom ärr. För att få ersättning för vanprydnader som skett vid en olycka måste du ha en olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.

Preskriptionstid

En skada bör anmälas så fort som möjligt. Har det gått tio år eller mer är det för sent att anmälan skada, rätten till ersättning är då nämligen preskriberad. Att ärendet är preskriberat betyder att du inte längre har rätt till ersättning därför att det gått för lång tid innan du anmälde skadan eller framställde ditt krav. Ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga preskriptionstiden som återfinns i preskriptionslagens 2 §.

Sammanfattningsvis, eftersom det har gått mer än 10 år sedan dessa operationer och således ärren så är det preskriberat och det går nog tyvärr inte att få någon ersättning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare