Kan jag få en skuldsanering?

Har ca 500000 kr i skulder och får sjukpension 50% och förtidspension 50%. Är 64 år och en månadsinkomst på 11300 kr. Kan jag få skuldsanering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundläggande krav

För att du ska få skuldsanering krävs det bland annat att:

- du är så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år

- skuldsaneringen är rimlig med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.

Bedömning av din ekonomiska situation och en rimlighetsprövning

När du har skickat in din ansökan kommer Kronofogden att göra en bedömning av din ekonomiska situation. De kommer först att titta på om du kan betala tillbaka dina skulder eller inte i framtiden. De kommer då att jämföra din skuld på ca 500 000 kr med din inkomst för att se hur dina återbetalningsmöjligheter ser ut. Vid denna bedömning kommer de också att kolla på din ålder, arbetsförmåga, utbildning och eventuell sjukdom. (här hittar du information om hur du ansöker om skuldsanering)

Kronofogden kommer sedan att bedöma om en skuldsanering är rimlig. Då kollar de på skälen till varför du är skuldsatt, att du försökt så gott det går att betala dina skulder och att du är hjälpsam när de exempelvis ställer frågor om din ekonomiska och personliga situation.

Vad för slags skulder har du?

Hur dina skulder har uppkommit har alltså betydelse för Kronofogdens bedömning. Här hittar du hur de bedömer olika slags skulder så att du kan jämföra med dina egna.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett klart svar på din fråga, utan det är upp till Kronofogden att göra den bedömningen och som ovan nämnt är det mer än bara dina skulder och inkomster de kollar på. Önskar du ytterligare information om skuldsanering rekommenderar jag att du kontaktar Kronofogden, här hittar du deras kontaktuppgifter.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare