Kan jag få bostadsbidrag trots att jag är gift?

Hej vi är gifta och bor på olika adresser,jag bor i sverige med mitt barn och make bor i italia pga hon vänta till uppehållstillstån i sverige och min fråga är nu om jag kan få bostadsbidrag trots att jag är register gift i skatteverket .

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om bostadsbidrag finns i Socialförsäkringsbalken (SFB).

Allmänt om bostadsbidrag och kategorisering av ensamstående/make
Enligt 96 kap. 2 § SFB lämnas bostadsbidrag endast till kostnader för en bostad där den försäkrade är bosatt och folkbokförd. Det krävs att personen äger eller innehar bostaden med hyres- eller bostadsrätt.

Regleringen av bostadsbidrag bygger på att en sökande kategoriseras antingen som ensamstående eller make/sambo och detta får betydelse för hur bostadsbidraget beräknas. Exempelvis beräknas bostadsbidraget för den ensamstående utifrån den sökandes egna inkomster medan bidraget för makar beräknas utifrån båda personernas inkomster och ett bidrag lämnas för den gemensamma bostaden.

När det gäller bostadsbidrag avses med makar, makar som lever tillsammans. När det gäller bostadsbidrag ska personer som är gifta med varandra anses leva tillsammans om inte den som ansöker om bidrag visat annat. Ansökan som avser makars bostad ska vara gemensam om det inte finns särskilda skäl för att ansökan görs av den ena maken. (95 kap. 5-8 §§ SFB).

I ditt fall:
Som utgångspunkt anses personer som är gifta med varandra bo tillsammans och ska då gemensamt ansöka om bostadsbidrag för den aktuella bostaden. Det är dock möjligt att en gift person får bostadsbidrag som ensamstående om personen kan visa att makarna inte lever tillsammans. Du beskriver att ni bor på två olika adresser i två olika länder vilket talar för att ni inte anses leva tillsammans och att du kan få bostadsbidrag trots att du är registrerad som gift hos Skatteverket.

Hoppas ovanstående besvarar frågan, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Fredrika SköldRådgivare