FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2017

Kan jag ensidigt ändra mitt anställningsavtal att omfatta färre timmar i veckan?

Hej

Jag har en anställning på 20 h/v och mun månadslön är 11000 kr

Då jag även har eget företag önskar jag gå ner till 16 tim/v

Har min arbetsgivare rätt att neka mig det?

Mvh Sara Hillbom

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten i avtalsrelationen mellan dig som arbetstagare och din arbetsgivare är att avtalsfrihet råder. Dom anställningsvillkor, rörande exempelvis omfattning av arbetet och månadslönen, som ni har kommit överens om i ert anställningsavtal är därför bindande för båda parter.

För att anställningsavtalet ska kunna ändras så krävs därför medgivande av båda parterna. Du kan alltså inte ensidigt förändra avtalet genom att ändra omfattningen av arbetet från 20h/v till 16h/v, utan din arbetsgivare har rätt att neka dig detta om denne inte vill gå med på ändringen.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare