FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2019

Kan jag börja på juristlinjen även om jag finns med i belastningsregistret?

Hej!

Jag är en tjej som otroligt gärna vill studera till jurist och har starka planer på det. Jag vill jobba som antingen åklagare, med att granska/förnya lagar, med civilrätt, familjerätt, eller mänskliga rättigheter av något slag. Nu behöver jag dock genuina/ärliga råd kring detta. Jag har nämligen två prickar i belastningsregistret, en för ringa narkotikabrott och en för stöld, fick de vid samma tillfälle. Det var under en period när jag var 23 år då jag levde med en man som misshandlade mig, och skälet till att båda sakerna skedde har mycket att göra med honom. Den perioden av mitt liv är även vad som fick mig att vilja bli jurist och själv arbeta med frågor som hjälper främst kvinnor och barn. Nu är jag 26.

Så helt ärligt, hur troligt är det att jag får anställning inom något utav det jag vill arbeta som inom juridiken efter att ha genomgått och klarat utbildningen, med tanke på min historia och mitt belastningsregister? Eftersom utbildningen är så pass lång vill jag vara säker på att det är värt det, att jag kommer få jobba med något jag vill.

Kan man jobba med civilrätt ,familjerätt, med att granska och förnya lagar eller som åklagare om man har dessa prickar i registret? Är det något som är mer troligt utav de alternativen än något annat? Hur ser framtidsutsikterna ut för en nyutexaminerad jurist att få jobb inom någon utav de grenarna, eller som jurist över huvud taget? Och finns det någon fler stans jag kan vända mig för att rådgöra om detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår är din huvudsakliga fråga om du kan börja på juristlinjen trots att du finns med i belastningsregistret.

Det görs ingen kontroll av belastningsregistret vid ansökan till juristlinjen

När du söker till en juristutbildning görs ingen kontroll av belastningsregistret. Det innebär att det inte är ett hinder för dig att söka till juristlinjen trots att du förekommer i registret.

Krav för att bli åklagare

För att bli åklagare krävs att du har gjort notarietjänstgöring (vilket innebär att du arbetat vid domstol efter avslutad utbildning). Utöver det gör åklagarmyndigheten en prövning vid anställningsprocessen vilken inkluderar en bedömning av den sökandes lämplighet för åklagaryrket. Att inte förekomma i belastningsregistret är inte ett krav för att bli åklagare.

Hur troligt det är att bli anställd är svårt att säga

Det är svårt att säga hur troligt det är att du får anställning inom någon av de yrken du räknar upp. Som vid alla anställningar anar jag att arbetsgivaren tar hänsyn till flera olika omständigheter vid bedömningen om huruvida du passar för tjänsten eller inte. Ett tips är att höra av dig till yrkesverksamma inom de områden du är intresserad av. Kanske har de en tydligare bild än jag om hur troligt det är att du får anställning inom ett område du är intresserad av.

Det finns information om hur länge du finns kvar i belastningsregistret

Om du är nyfiken på hur länge du finns kvar i belastningsregistret så att en eventuell arbetsgivare kan ta del av de uppgifterna, så finns information om det på polisens hemsida. Det kallas för gallringsregler. Tiden för hur länge du finns kvar beror på vilket straff du dömdes till för de brott du begick.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till med studierna!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare