Kan jag bli åtalad?

Har blivit oskyldig anklagat för skadegörelse av ett vittne som sedd mig gå på gatan.Vittnet kan inte med säga att jag gjorde skadegörelsen på en bil.Utan har bara sedd mig gå på gatan.

En förundersökning har genomförts och ärende har nu skickas till åklagare.Jag är nu orolig att jag kan bli åtalad för något som jag inte har gjort.Kan jag bli det???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under en förundersökning ska det utredas vem som är skäligen misstänkt för brottet och om det finns tillräckliga skäl för att väcka åta. Det är också under förundersökningen som bevis samlas in (23 kap 2 § rättegångsbalken).

För att åklagaren ska kunna väcka åtal krävs det alltså att det finns tillräckliga skäl, vilket i princip betyder att åklagaren, vid en objektiv bedömning, förväntar sig en fällande dom.

Åtal väcks alltså bara om åklagaren anses det vara sannolikt att du döms. Även om åtal väcks betyder det dock inte att du kommer dömas, eftersom det krävs att det bevisas att du är skyldig, bortom rimligt tvivel. Det är alltså ett väldigt högt beviskrav. Det tycks som att det är "ord-mot-ord", varför det är svårt att uttala sig om utfallet av domen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare