Kan jag begära att kommunikationen mellan mig och myndigheten sker skriftligt?

Kan man som privatperson begära att korrespondensen mellan mig och försäkringskassan sker skriftligt (Mail eller brev) istället för telefonsamtal. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Försäkringskassan är en förvaltningsmyndighet och regler kring handläggning av ärenden hos förvaltningsmyndigheter finns i förvaltningslagen (FL).

Enligt lagen ska handläggningen av ärenden ske skriftligt, men myndigheten får besluta att den helt eller delvis istället ska ske muntligt, om det inte är olämpligt. Det innebär alltså att utgångspunkten är att handläggningen ska ske genom skriftlig kommunikation, men om försäkringskassan bedömer att muntlig kommunikation är lämpligare så får den ske muntligt. (9 § andra stycket FL)
Enskilda kan inte ställa krav på hur det ska ske utan det är myndigheten som har det yttersta ansvaret för val av handläggning, det vill säga om det ska ske muntligt eller skriftligt.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare