FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2021

Kan jag bedriva konkurrerande verksamhet under pågående anställning?

Hej!

Jag hade en anställning på heltid. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Får jag starta på konkurrerande verksamhet innan anställningen tagit slut. Är arbetsbefriad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att du är fri att bedriva konkurrerande verksamhet efter en avslutad anställning, om det inte framgår någon konkurrensklausul i ditt anställningsavtal eller dylikt. Eftersom din anställning inte ännu är avslutad har du fortfarande en lojalitetsplikt i förhållande till din arbetsgivare, vilket innebär att om du bedriver en konkurrerande verksamhet till din arbetsgivares kan detta föranleda skadeståndsansvar (se exempelvis AD 2006 nr 49).

Jag skulle därmed råda dig att i första hand se över anställningsavtalet för att se om det finns någon konkurrensklausul, och om det finns; kolla hur länge konkurrensförbudet gäller. Om det inte finns något sådant kan du bedriva konkurrerande verksamhet efter att din anställning avslutats. Om du startar en konkurrerande verksamhet innan anställningen tagit slut kan du bli skadeståndsskyldig i förhållande till din nuvarande arbetsgivare.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare