Kan jag avstå mitt arv till förmån för mina syskon?

Hejsan! En av mina föräldrar har gått bort och vi är nu några syskon som ska ärva, dock vill inte jag ärva något (är ett hus det handlar om), kan jag avsäga mig eller ge min del av arvet till de andra syskonen? Och hur går jag isf tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline. Jag kommer nedan besvara din fråga om arv.

Förutsättningar och aktuellt lagrum

Svaret på din fråga är inte reglerad i lag, i den mån det finns relevant lagstiftning kommer jag att hänvisa till ärvdabalken (ÄB).

Olika sätt att undgå arv

Till att börja med bör det nämnas att det finns olika sätt att undgå arv. Dessa är arvsavsägelse, arvsavstående och arvsöverlåtelse. En arvsavsägelse görs för ett framtida arv när arvlåtaren fortfarande är i livet. Jag drar således slutsatsen att en avsägelse inte är aktuellt i din situation eftersom du skriver att din förälder redan har gått bort. Det som är relevant i din situation är därmed antingen arvsavstående eller arvsöverlåtelse. Jag kommer vidare förklara skillnaden mellan dessa i korthet.

Arvsavstående eller arvöverlåtelse?

Ett arvsavstående sker först när arvlåtare har gått bort och kan göras antingen i sin helhet, det vill säga att arvingen avstår från hela arvet, eller enbart delar av det. Om du avstår från ditt arv kommer detta fördelas som om du vore avliden, det vill säga att arvsordningen kommer hoppa över dig och gå vidare till nästa person enligt ärvdabalkens regler om vem som ärver. Har du exempelvis barn är det istället dem som får arvet efter din förälder, 2 kap 1§ ÄB.

Om du vill att dina syskon ska få din del av arvet kan du göra en arvöverlåtelse. Tillskillnad från ett avstående väljer du då själv vem som ska få din del av arvet. Det som händer vid en överlåtelse är således att du kan överlåta så stor del av arvet som du önskar till dina syskon. Överlåter du hela ditt arv kommer du inte längre vara dödsbodelägare.

Med andra ord är både ett arvsavstående och en arvöverlåtelse möjligt, det du behöver göra är således att fundera över vem du vill ska få din del av arvet eftersom resultatet blir olika beroende på om du väljer avstående eller överlåtelse.

Hur ska du gå till väga?

Det finns vissa formkrav för att avstå/överlåta arv:

Om du vill avstå: då ska du berätta för dödsboet att du vill avstå från ditt arv. Detta kan du göra antingen genom en avståendehandling till boutredningsman, testamentsexekutorn eller (om ingen av dessa finns) övriga dödsbodelägare, alltså de som också har rätt till omedelbart arv efter din förälder. Du kan dessutom anmäla vid bouppteckningen att du önskar att avstå från arvet, vilket i så fall ska noteras i bouppteckningen.

Om du vill överlåta: För att en överlåtelse ska vara giltig krävs antingen en skriftlig överlåtelsehandling underskriven av dig i egenskap av överlåtare, eller precis som ovan, en anteckning om överlåtelsen i bouppteckningen som sedan skrivs under av dig. Det ska framgå av överlåtelsehandlingen eller bouppteckningen vem du avser att ge arvsandelen till.

Mitt råd till dig

Jag rekommenderar dig att fundera över vem du vill att din del av arvet ska tillfalla. Tänk på att utfallet kan bli olika beroende på om du väljer att avstå eller överlåta. För att avståendehandlingen eller överlåtelsehandlingen ska uppfylla de formkrav som finns rekommenderar jag dig att du vänder dig till en jurist. På Lawline jobbar erfarna jurister som kan hjälpa dig med vidare konsultation kring detta. Du kan boka tid på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare