Kan jag avstå arv till förmån för mina barn?

Min bror, vi är helsyskon har avlidit.

På mamma (som är död) finns fyra halvsystrar och på pappa (som också är död) finns en halvsyster.

Min bror hade ingen fru, sambo eller barn.

Så det är vi systrar som ärver.

Jag är sjukskriven, utförsäkrad, lever på existensminimum. Jag har höga skulder hos kronofogden och väntar på svar ang skuldsanering, skulder som uppstått pga utebliven sjukpenning och 4 barn/ungdomar att försörja.

Min bror hade inget testamente men han hade inte velat att hans pengar skulle gå till annat än sånt som får familjen / barnen att må gott.

Har jag rätt att avstå arvet till fördel för mina barn ? Hur gör jag för att de ska få dem och ingen annan och absolut inte gå till Kronofogden ?

Snälla, behöver ett råd...

Jag har inte kunnat vara den mamma jag velat vara och gjort det jag vill göra för att jag inte bara blev sjuk utan även nekades sjukpenning !

Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man avstå från arv?

Det är möjligt att göra ett arvsavstående till förmån för sina barn. I ett arvsavstående förklarar man att man vill avstå sin rätt till arv och kan göras fram till dess att arvskifte sker. Om du väljer att avstå hela ditt arv till förmån för dina barn blir dina barn dödsbodelägare i din brors dödsbo istället för dig.

Hur gör man ett arvsavstående?

Arvsavstående görs genom att en skriftlig handling om arvsavstående lämnas in till Skatteverket i samband med bouppteckningen. Om en sådan särskild handling saknas kan man anteckna arvsavståendet i bouppteckningen. Arvsavståendet måste undertecknas av den som vill avstå arv. Arvsavståendet bör formuleras med tydliga formuleringar som exempelvis att "Jag XX avstår från hela mitt arv från min bror YY till förmån för mina barn ZZ och QQ".

Du kan kontakta Skatteverket per telefon eller mail för att få ytterligare information om den mer praktiska hanteringen. Deras kontaktuppgifter hittar du här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer får du gärna ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare