Kan jag avstå arv till förmån för min son?

Min vuxna dotter har avlidit. Dotterns mamma och jag är skilda. Kan jag avstå arvet till förmån för vår gemensamma son? Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar att din dotter har avlidit och ska försöka förklara hur det fungerar med arvsavstående till din son.

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). När din dotter avlidit och hennes arv ska fördelas mellan hennes arvingar krävs att man utreder vilka arvingar som har rätt till arv. Skulle din dotter exempelvis ha egna barn kommer de ärva före er som föräldrar (2 kap. 1§ ÄB). Eftersom din fråga gäller om du kan avstå ditt arv till förmån för er gemensamma son kommer jag dock utgå från att din dotter inte haft några andra arvingar i livet.

Under förutsättning att ni som föräldrar är hennes enda arvingar kommer som utgångspunkt hälften av din dotters arv gå till dig och hälften till hennes mamma (2 kap. 2§ ÄB). Om du väljer att avstå ditt arv kommer arvet att fördelas som om du vore avliden. Detta innebär att din dotters syskon kommer att få din del av arvet (2 kap. 2§ 2 stycket ÄB). Om er gemensamma son är dotterns enda syskon innebär det att han kommer att få ta över din del av arvet. På så sätt kan du alltså avstå arvet till förmån för er gemensamma son.

Jag bifogar också en blankett från skatteverket om hur och när man kan skriva ett arvsavstående. Här finns även en blankett man kan skicka in i samband med boupptäckningen.

http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001783/46104.pdf

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare