Kan jag använda utlösen av lån som anskaffningsvärde vid försäljning av bostadsrätt?

Vi har fått en bostadsrätt i gåva med förbehåll att vi ska betala och lösa en bolån som givaren ( min mamma ) har i bank. Villkoret om inlösen ska verkställas direkt vid en försäljning av lägenheten eftersom den ligger som säkerhet för lånet. Nu ska den säljas eftersom hon ska in på ett äldreboende. Kan vi räkna inlösen av lånet som ett inköpspris när vi deklarera försäljningen. Mvh Lars-Göran Sandén

Lawline svarar

Hejsan,

Aktuell lagstiftning: inkomstskattelagen

Blandat fång - gåva och betalning
Huvudregeln är att gåvor är skattefria enligt 8 kap 2§. De som får gåvor hamnar istället i gåvogivarens skattemässiga situation, se 44 kap 21§. Är det så att man tar över ett lån för bostadsrätten så räknas detta som ett villkor för betalning för att ta över bostadsrätten, det innebär att det finns en del som är gåva och en del som är betalning. Om en tillgång har avyttrats till ett pris som understiger marknadsvärdet och gåvoavsikt föreligger, utgör mellanskillnaden gåva. En sådan transaktion utgör delvis köp, delvis gåva. Man talar då om blandat fång.

Omkostnadsbeloppet
När man ska beräkna omkostnadsbeloppet (anskaffningsvärdet) för bostadsrätten vid blandat fång behöver man dela in det i gåvodel och betalningsdel. Betalningsdelen är den del ni fick betala för bostadsrätten, det vill säga, lånet. Gåvodelen är mellanskillnaden mellan lånet och inköpspriset. Denna del (gåvodelen) har ni tagit över och hamnar därför i samma skattemässiga situation som din mor. Anskaffningsvärdet för gåvodelen är därför hennes inköpspris.

Räkneexempel: Vi utgår från att bostadsrättens inköpspris är 1 000 000 kr när din mor köpte den. Lånet är på 300 000 kr. Marknadsvärdet är idag 2 000 000 kr. Det innebär att betalningsdelen är 300 000 kr för er (lånet) och gåvodelen är 700 000 kr. För att ge det en procentsats så är gåvodelen 70% och betalningsdelen är 30%.

Det innebär att hela er omkostnadsbelopp är 300 000 kr (lånet) + 70% av er mors inköpspris, det vill säga, 700 000 kr vilket blir 1 000 000 kr totalt. Vinsten blir därför 1 000 000 kr.

Sammanfattningsvis
Kort och gott kan sägas ja, ni kan räkna in det lån ni betalar som anskaffningspris. Dock ska ni även räkna in det jag ovan nämnt, er mors anskaffningspris. Detta är bra för er eftersom detta resulterar i att ni skattar betydligt mindre.

Har du några följdfrågor är du hjärtligt välkommen att höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Läs mer om blandat fång här på skatteverkets hemsida.

Vänligen,

Binh TranRådgivare