Kan jag ansöka om sjukpenning igen om jag har fått ett avslagsbeslut?

Hej jag har gått över tider med ett överklagande och en omprövning.jag har varit sjukskriven på 100% sedan d23 jan 2018 men fick avslag och gjorde en omprövning som också blev avslagen.D jag fick en ny läkare och hon skrev ett nytt läkarintyg D 5 juni och fick godkännande av försäkringskassan.hur gör jag en ansökan från D 23 januari -4 juni.tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det fick du ett beslut där försäkringskassan avslog din ansökan om sjukpenning för perioden 23 januari - 4 juni. När du sedan fick ytterligare ett avslag efter att en omprövning hade gjorts överklagade du inte det beslutet inom den tid du hade på dig. Jag förstår det också som att du vill ansöka om sjukpenning för samma tidsperiod som du ansökte om första gången.

Utifrån dessa förutsättningar kommer jag gå igenom vad som gäller för ansökan om sjukpenning när du redan har fått ett avslag.

Du kan ansöka om sjukpenning igen eftersom du aldrig överklagade beslutet
Eftersom du har fått ett beslut som inte är gynnande för dig så kan du ansöka om sjukpenning igen. Anledningen till att du kan ansöka om sjukpenning för samma tidsperiod igen är att du aldrig överklagade beslutet. Om du hade överklagat beslutet till förvaltningsrätten och du hade fått avslag i en dom så hade den domen gjort att du inte hade kunnat ansöka för samma tidsperiod igen. Detta eftersom en dom i ett socialförsäkringsmål får en sådan effekt att man inte kan ansöka om samma sak en gång till hos försäkringskassan. Jag nämner detta eftersom det är viktigt att skilja på om beslutet har omprövats eller överklagats.

Eftersom du skriver att beslutet omprövades men inte överklagades kan du alltså ansöka om sjukpenning igen. Ett beslut som innebär ett avslag kommer aldrig hindra dig från att ansöka om sjukpenningen en gång till. När du ansöker om sjukpenning gör du på samma sätt som första gången du ansökte. Information om hur du ansöker hittar du här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Du är välkommen att ställa en till fråga här om du har fler frågor eller om det kvarstår några oklarheter.

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare