Kan jag anmäla min mamma för förtal?

Hej,

Jag och min familj misstänker starkt att min mamma lider av narcissistisk personlighetsstörning och borderline. Hon kan bli extremt agressiv och våldsam om hon inte får som hon vill. I ca 17-20 år har hon misshandlat mig, min syster och pappa dagligen för att kunna ta ut sin aggression på nån. Idag känner vi till våra rättigheter och det är inte lika lätt att manipulera och styra oss längre. Detta gör henne väldigt förbannad och som "hämd" har hon anmält oss för misshandel, mordhot, grova trakasserier mm, endast för att sätta skräck i oss. Alla anmälningar som hon gjort mot oss har såklart lagts ner eftersom det inte fanns något bevis överhuvudtaget som kunde styrka hennes påståenden. Jag tycker ändå att det här är väldigt obehagligt och undrar om man kan anmäla henne för förtal eller informera polisen om att hon förmodligen inte är en frisk person? Finns det nåt sätt som man kan få henne gå till en läkare och få vård/bli diagnoserad? Hur många falska anmälningar kan man göra innan polisen reagerar? Hur allvarligt är det att ringa 112 när ingenting har hänt? Kan falska anmälningar som man fått mot sig men som lagts ner ändå hamna i ett slags register och påverka en på ett negativt sätt? (tex jobbtillfällen)

Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att denne ska utsättas för missaktning eller för att denne ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Övrigt

Du kan inte tvinga henne att gå till läkare. Fortsätter hon med beteendet kan du upprätta en polisanmälan om falsk tillvitelse. Det finns inte några sanktioner för tillfället avseende missbruk av numret 112, däremot redogörs för en föreslagen straffrättslig gärning i SOU 2018:2. Det finns ett misstankeregister. I detta förekommer dock enbart de, mot vilka det föreligger skälig misstanke för brott. I ditt fall tycks det inte som att du finns med i det.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare