Kan jag anmäla en misshandel som skedde för tre år sen?

Hej, Lawline! Jag är en utländsk tjej som har lämnat ett våldsamt relation för mer än 3 år sen nu. Med hjälp av våld i nära relationer, psykiatrier, psykologer och vänner, kunde jag fly och börja bygga ett nytt liv men hade inte styrkan och självförtroende att anmäla honom. Vad jag kan göra åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline. Som jag förstår det undrar du om det gått för lång tid för att du ska kunna anmäla din före detta partner för misshandel.

Brotten har inte preskriberats

Om brottet har preskriberats kan åklagaren inte åtala efter en anmälan. Med det menas att brottet inte kan tas upp i domstol och sedan leda till att ett straff utdöms. De brott som din före detta partner förmodligen gjort sig skyldig till, misshandel och grov kvinnofridskränkning, preskriberas däremot först efter 5 respektive 10 år (brottsbalken 35 kap. 1 §). Det föreligger alltså inga hinder för att du ska anmäla din före detta partner för den misshandel han utsatte dig för.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare