FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2017

Kan jag ångra mitt köp efter accept?

Hej! Kan jag ångra mitt köp efter att jag har accepterat anbudet? I så fall hur många dagar har jag på mig och skall jag ha väsentliga orsaker till mitt ångrande? Detta är mellan två likvärdiga näringsidkare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är två likvärdiga näringsidkare ska köplagen tillämpas.

Det finns tyvärr ingen lagstadgad ångerrätt i köplagen. Om ni inte har reglerat ångerrätten i ert avtal kan du som utgångspunkt inte ångra ditt köp efter att du har accepterat anbudet. Detta följer även av 1 § avtalslagen som säger att avtal är bindande för den som har accepterat anbudet.

Trots att det inte finns någon regel som ger dig ångerrätt kan du alltid höra av dig till säljaren och se om ni eventuellt kan komma överens att du kan få ångra köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare