FrågaAVTALSRÄTTGåva19/12/2018

Kan jag ångra gåvobrevet?

Vi är tre bröder som efter vår mors död i februari skrev gåvobrev av mammas hus till ett av brorsbarnen. Tanken var, enligt mors vilja, att alla bröder med sina familjer skulle få besöka, övernatta och vara i huset enligt överenskommelser med varann och naturligtvis med han som "fick" huset.

Han fick huset för att han är mest i byn där huset finns och det var praktiskt mest lämpligt. Han skulle stå som ägare men vi skulle alla ända få använda huset. Detta blev aldrig skrivet men var muntligt klart överenskommet.

Nu säger brorsonen och hans pappa (min bror alltså) att jag har inget där att göra, "det är inget vandrarhem"!

De har börjat renovera och bygga om och det var inte meningen. Den skulle bara hållas fräsch, hel och ren!

Kan jag ångra gåvobrevet från juni i år? Mamma dog 15 januari i år 2018.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag sammanfattar din fråga som att du undrar om du kan ångra gåvan och om det muntliga kravet kan vara giltigt. Jag börjar med att beskriva hur reglerna ser ut gällande gåvor, och förklarar sedan hur villkoren ska se ut för att vara giltiga.

Gåvan:

Då en gåva fullbordats, så är den också bindande vilket återfallet på huvudregeln för gåvor. Huvudregeln är att man inte kan återkalla en fullbordad gåva. Eftersom denna gåva blev fullbordad i juni, så är det inte möjligt att ångra gåvan på denna grund.

Villkor i Gåva:

Däremot så kan man ge en gåva med vissa villkor. Detta är vanligt, precis som i ert fall gällande ett hus där man t.ex. vill ställa upp olika villkor eftersom det finns ett intresse i att reglera hur fastigheten ska användas och vilka som får ta del utav den.

För att dessa villkor ska vara giltiga så krävs det att vissa minimikrav uppfylls. Dessa krav ska vara skriftliga och ingå i själva gåvohandlingen, på samma sätt som vid ett köp. Villkor som inte finns med i gåvohandlingen är därför inte giltiga och detta betyder att du inte kan åberopa att dessa villkor ska gälla. (JB 4:29-31)

(Detta gäller även om det skulle röra sig om ett sk. återgångsvillkor - vilket är ett villkor om att gåvan kan krävas tillbaka inom en viss tid. Finns inte en sådan återgångsklausul, så gäller huvudregeln ovan och återgångsvillkoret är inte giltigt.)

Sammanfattningsvis gäller alltså den starka huvudregeln: villkor som inte skriftligen tas med i gåvohandlingen, inte anses existera.

Jag beklagar situationen, och är det något utöver detta som du undrar över eller tycker är oklart är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

https://www.lawline.se/contact

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Felicia OlssonRådgivare