FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/12/2018

Kan jag ångra försäljningen av min bil?

Hej! Jag sålde nyligen en bil. För bokstavligen en timme sen. Nu har jag ångrat mig och vill häva försäljningen. Jag sålde bilen till en bilfirma och de har inte gjort någon betalning (2-4 bankdagar skulle det ta). Vad gäller om jag återkommer till dom imorgon och vill häva försäljningen och få tillbaka min bil?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Kan man ångra en försäljning av sin bil?

När en konsument säljer lös egendom till en näringsidkare gäller köplagen. Köplagen är dispositiv och går således att avtala bort (3 § köplagen). I den mån du och bilverkstaden har avtalat om en rätt att häva köpet så gäller alltså det ni har avtalat. Om ni inte har gjort det så måste ni vända er till köplagen för vägledning. Köplagen innehåller ingen bestämmelse som ger rätt till att häva köpet bara sådär utan det krävs ett kontraktsbrott från någon av parterna.

Vad du bör göra nu

Som ovan konstaterats har du alltså en laglig rätt att kunna häva köpet endast om ni har avtalat om det eller ett kontraktsbrott har begåtts. Du bör trots detta kontakta bilfirman och förklara att du vill häva köpet. Förhoppningsvis så kan du och bilfirman lösa det och komma överens om att köpet hävs. Inget hindrar alltså bilfirman från att gå med på att köpet hävs.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare