Kan inkasso kräva på avgift innan återbetalning gjorts?

Hej!

Jag har returnerat klädinköp hos Zalando, och väntar på återbetalning, för varorna var betalda. Nu har jag 1 faktura som har gått till inkasso hos Zalando med och nu vägrar dom att göra återbetalningen, jag måste betala inkasso fakturan först innan jag får mina pengar i retur, får dom lov att göra så?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det saknas lite info i din fråga för att jag ska kunna hjälpa dig helt, men jag försöker hjälpa dig så gott jag kan ändå.

Jag antar att du har returnerat varorna för att du ångrat köpet. Det som blir ett frågetecken för mig är varför du fått en faktura om du redan har betalat för varorna? Är det möjligen inkassokostnaden på 60 kr som du ska betala via faktura? Anledningen till den kostanden kan vara t.ex. om du betalat för varorna för sent. I så fall ska du betala de 60 kr till inkasso, eftersom du har godkänt deras villkor för att få betala med faktura (i rutan man kryssar i där man accepterar villkor). Om du är försenad med din betalning har de rätt att ta betalt för inkassokostnaden. När Zalando inte får betalt i tid skickar de vidare ärendet till ett annat företag som sköter inkassohanteringen, därför kan du bli krävd på att betala denna faktura innan du får din återbetalning från Zalando.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Annars får du gärna komplettera din fråga med ytterligare info som jag påpekat ovanför i mitt svar. För att förenkla besvarandet vid din eventuella kompletterade fråga får du gärna länka till mitt svar.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare