Kan hyresvärden säga upp sina hyresgäster innan försäljning?

Min gamla mamma äger en villa med två lägenheter men på grund av ändrade ekonomiska förhållande måste hon sälja villan. Kan hon säga upp nuvarande hyresgäster innan försäljningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din mamma, som är hyresvärd, kan säga upp hennes hyresgäster i villan hon äger, som hon ska sälja. I fråga om hyresrätt gäller Hyreslagen i 12 kap Jordabalken (JB).

Hyresvärdens möjlighet att säga upp hyresgäst
Huvudregeln är att en hyresgäst har rätt till förlängning av hyresavtal och ska alltså inte sägas upp, med grund i hyresgästens s.k besittningsskydd i JB 12 kap 46 §. Men från huvudregeln finns det undantag, vilka även nämns i JB 12 kap 46 §. Dessa undantag tar alltså upp situationer där hyresgästens besittningsskydd inskränks och hyresvärden kan säga upp hyresgästen.

Jag tolkar det som att hyresavtalet gäller på obestämd tid, det vill säga i talspråk "tills vidare". Vid uppsägning av hyresavtal på obestämd tid gäller minst 3 månaders uppsägningstid enligt JB 12 kap 4 §, vilket är en tvingande regel till hyresgästens fördel och som hyresvärden måste beakta vid uppsägningen. Om hyresavtalet skulle gälla på bestämd tid finns bestämmelser om uppsägningstiden i en sådan situation även i JB 12 kap 4 §.

Bedömningen i din mammas fall
Din mamma kan säga upp hennes hyresgäster med utgångspunkt i JB 12 kap 46 § p. 7. Bestämmelsen föreskriver att hyresvärden (din mamma) får säga upp hyresgästen när ägaren (din mamma) har en bostadsrätt och bostadsrättshavaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Lagrummet har skapats för att reglera bland annat denna situation, det vill säga när hyresvärden själv vill förfoga över lägenheten och exempelvis överlåta den genom försäljning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vid eventuella funderingar eller ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare