Kan hyresvärden plötsligt höja hyran med flera tusen?

Jag har bott i samma hyreslägenhet (privatägt) i ca 10 år och betalat samma hyra under dessa år. Nu ska de plötsligt höja hyran med 2900kr per månad trots man inte gjort något för att höja standarden i lägenheten under dessa år. Får man höja hyran så mycket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyreslagstiftningen återfinns i 12 kap. jordabalken (JB), ett kapitel som även kallas hyreslagen.

Om hyresvärden vill höja hyran, vilket är en ändring av villkoren i hyresavtalet, ska denne skriftligen meddela dig som hyresgäst detta (12 kap. 54 § JB). Har du ett hyresavtal på obestämd tid, har du som hyresgäst sedan minst två månader på dig att inkomma med motsättningar (12 kap. 54a § 2 st. JB).

Det finns inte några exakta gränser för hur mycket en hyresvärd får höja hyran, utan det krav som finns är att hyran ska vara "skälig" (se 12 kap. 55 § JB). Du som hyresgäst har således rätt att motsätta dig en hyreshöjning som du anser vara oskälig. En plötslig hyreshöjning på 2 900 kr utan nyligen gjorda renoveringar eller liknande, gör att du troligtvis har goda möjligheter att med framgång bestrida hyreshöjningen och få den fastställd till ett lägre belopp.

Mitt råd är alltså att du vänder dig till hyresvärden och bestrider hyreshöjningen. Kan ni inte komma överens får hyresvärden i så fall vända sig till hyresnämnden för att där få hyreshöjningen prövad. I ett sådant fall kommer hyresnämnden att göra en prövning av beloppet utifrån skälighetskravet i 12 kap. 55 § JB. I praktiken innebär detta att en bedömning av bruksvärdet för lägenheten görs. Hänsyn tas till lägenheten som sådan, den lokala bostadsmarknaden och hyresnivån för likvärdiga lägenheter på samma ort. Om hyresnämnden finner att hyreshöjningen medför en oskälig hyra, kommer de att fastställa ett skäligt hyresbelopp som gäller istället.

Lycka till! Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare