Kan hyresvärden neka hyresgäst att sätta upp kattnät

Vår hyresvärd tillåter inte kattnät på balkongen, trots det är lag på detta nu.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hyresvärden kan vägra dig från att installera nät som hindrar katten från att falla från balkongen, så kallat kattnät.

Om kattnät

Det är Jordbruksverket som har gett ut föreskrifter gällande kattnät. Om en katt vistas ensam på en balkong som är 5 meter över marken behöver balkongen nätas in eller liknande, för att hindra katten från att falla ner. Det innebär att det inte är tvång att näta in balkongen ifall katten aldrig är själv på balkongen eller att det finns annat som hindrar katten från att falla ner, 3 kap. 8 § Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt.

Kan hyresvärde vägra kattnät?

Huvudregeln är att hyresgästen inte har rätt att ändra lägenheten utan hyresvärdens samtycke. Dock har hyresgästen rätt till att vidta vissa åtgärder, såsom målning, tapetsering och andra jämförbara åtgärder. Om lägenhetens bruksvärde minskar har hyresvärden rätt att bli ersatt för skadan, 12 kap. 24 a § JB.

Kort kan man säga att man får inte utan hyresvärdens godkännande riva eller sätt upp fast inredning. Exempelvis att slå ut en vägg, bygga en bastu, glasa in balkongen och liknande. Dock kan man lägga löst golv, såsom en trätall på balkongen.

Här skulle jag säga att det är en fråga om hur kattnätet är. Om det är som en ställning man lätt kan bära in och ut bör det vara okej. Men att installera ett kattnät så att det blir som en fast inredning bör kräva hyresvärdes godkännande. Därmed bör hyresvärden kunna neka en sådan förändring.

Joel ÅkerlindRådgivare