Kan hyresgästen neka mäklare att ta bilder och visning av lägenhet=

Jag hyr ut en bostadsrätt som nu ska säljas. Jag undrar om hyresgästen kan:

1) Neka mäklaren att ta bilder

2) Neka till visning av lägenheten

Gäller samma om det vore ett hus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotografering av lägenheten

Skyldigheten att visa lägenhet regleras i 12 kap 26 § Jordabalken. Hyresgästen är skyldig att visa lägenheten på lämplig tid när lägenheten är ledig för uthyrning, dvs. skyldigheten finns enbart när lägenheten ska hyras ut och INTE när den ska säljas. Hyresgästen har i princip exklusiv rätt till lägenheten (förutom vid förbättringsarbete eller reparationer). Hyresgästen har därför ingen skyldighet att släppa in mäklaren utan hyresgästens medgivande.

När hyresrätten är ledig för uthyrning måste hyresvärden ges möjlighet att kunna visa lokalen för spekulanter som kan tänkas hyra lägenheten. Hyresvärden kan i dessa situationer välja om han vill säga upp hyresrätten pga. förverkande om hyresgästen inte har en giltig ursäkt för att vägra hyresvärden tillträde, se 12 kap 42 § 1 st. 7 p. Jordabalken.

Visning av lägenheten

Rätt till tillträde för visning vid ytterligare uthyrning:

Gällande bestämmelser om visning av lägenheten är även 12 kap 26 § Jordabalken tillämpligt här. Bestämmelsen innebär att hyresgästen har en skyldighet att på lämplig tid låta hyresspekulanter titta på lägenheten när den är ledig till uthyrning. Med begreppet "ledig till uthyrning" menas att det är bestämt att hyresgästen ska flytta vid en specifik tidpunkt. Visningen ska också ske på lämplig tid, normalt sätt är detta dag-/kvällstid. Hyresgästen har rätt att motsätta sig tiden om det skulle vara särskilt olämpligt för personen.

Rätt till tillträde för visning vid försäljning av lägenheten:

Det som jag angav ovan gäller INTE när hyresvärden vill sälja lägenheten. Vid försäljning av lägenheten så ska en överenskommelse om tillträde för visning ske mellan hyresvärden och hyresgästen. Detta innebär alltså att hyresgästen har rätt att vägra visning.

Samma regler gäller om det vore ett hus då 12 kapitlet i Jordabalken är tillämplig vid avtal som avser ett helt hus eller delar av hus som upplåtits till nyttjande mot ersättning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare