Kan hyresgäst säga upp hyresavtalet i förtid?

Hej!

Jag hyr ut min bostadsrätt tom slutet av juli med uppsägning 2mån. Nu vill hyresgästen avbryta i förtid. Vad gäller? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att du hyr bostadsrätten som privatperson och inte i samband med näringsverksamhet. Det är Lagen om uthyrning av egen bostad som är tillämplig i detta fall.

Hyresavtal som gäller för en bestämd tid upphör som utgångspunkt att gälla vid avtalstidens slut. Din hyresgäst har dock rätt att säga upp avtalet i förtid. Oavsett om hyresavtalet löper på bestämd eller obestämd tid, har hyresgästen en månads uppsägningstid (3 § 2 st ). Lagen är utformad till hyresgästens fördel och avtalsvillkor som ställer upp strängare krav än de som föreskrivs i lag är utan verkan för hyresgästen. Detta innebär att din hyresgäst kan säga upp avtalet att gälla med en månads uppsägning. Uppsägningstiden räkans i hela kalendermånader och börjar att löpa månaden efter uppsägningen. Detta innebär att din hyresgäst är skyldig att fullfölja avtalet i juli månad, om det är så att uppsägningen har skett i juni.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare