Kan halvsyskon avstå från sitt arv?

Hej

Min syster(halvyster) dog nyligen. Vi är syskon på vår mammas sida. Min syster har en annan pappa. Både vår mamma och min systers pappa är döda. Nu när jag sitter och gör bouppteckningen och gör en släkutredning så visar det sig att min systers pappa har 4 barn som är i livet.

Ingen av de här 4 barnen eller pappan har varit i kontakt med min syster under de år som hon har levt. Min syster har varit psykist sjuk och bott på boende hela livet. Men vi på mammans sida släkt och jag har tagit hand om min syster i alla år. Nu så dyker de här 4 barnen upp och ska vara med i bodelningen alltså de har arvsrätt. Min syster hade inga barn eller make.

Om jag har förstått rätt så ska arvet fördelas på föräldrarna 1/2 del går till min mamma och 1/2 del går till min systers pappa. Eftersom de inte mamman och pappan inte lever längre. Så kommer 1/2 ärver jag som bror och den andra delen fördelas på de 4 syskon som dykt upp på pappans sida.

Min fråga är i det här fallet. Kan jag fråga om de kan göra ett "Arvsavstånde" till förmån för mig? Det känns fel att de ska ärva någon de inte ens känner eller har varit kontakt med under alla de här åren.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har alldeles rätt i att hälften av arvet fördelas på din mammas barn (alltså dig) och att den andra hälften fördelas på din styvpappas 4 barn (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Ett så kallat arvsavstående är fullt möjligt, men det kräver frivillighet. Svaret är alltså ja: du kan alltså be dem avstå från sitt arv till förmån för dig och hoppas på det bästa.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare