Kan gåvobrev makuleras?

Min syster hyr min bostadarätt i andrahand. Men för att styrelsen skulle godkänna henne i föreningen fick jag skriva över 10% av lägenheten på henne genom ett gåvobrev. Nu har hon hittat ett nytt boende och jag måste sälja lägenheten. Kan hon skänka tillbaka dessa 10% till mig innan försäljning genom ett nytt gåvobrev? Om inte, hur makulerar vi hennes andel av bostadsrätten innan försäljning? Tack för förhand.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera att din syster upprättar gåvobrev till dig för de 10 % som din syster nu äger. Medlemskap i bostadsrättsförening gäller inte per procent, utan antingen så är man medlem eller inte. Du är alltså redan 100 % medlem i bostadsrättsföreningen. Just nu äger du 90 % av lägenheten. Gåvobrevet kan inte makuleras, utan din syster äger 10 % av lägenheten. Om hon dock genom gåvobrev överlåter sina 10 % till dig så äger du 100 % av lägenheten. Det föreligger inga lagliga förhinder mot försäljning.

Lycka till med upprättandet av gåvobrev. Om det uppstår några frågor kan du kontakta Lawline på nytt!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare