Kan gåva mellan makar vara enskild egendom?

hej,

jag undrar om det har skett en gåva mellan två makar, är då alltid den att betrakta som enskild egendom? var kan man se om ngt är enskild egendom, är det bara i testamentet eller finns det som offentlig handling?

det specifika fallet gäller två makar som har ett hus tillsammans där det i många år stod skrivet att den ena ägde 100% av huset och sedan ändades detta genom en gåva där den andra fick 50% så att båda står som ägare. kan gåvan ha gjorts utan att det är en enskild egendom eller blir det det per automatik när det är en gåva mellan makar? annars behövs väl inte en gåva göras?

tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att all makarnas egendom är giftorättsgods, så länge den inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Hur egendom kan göras till enskild regleras uttömmande i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken och den situationen att en make ger en gåva till den andre maken med föreskrift om att egendomen ska vara enskild finns inte uppräknad i lagrummet. En gåva mellan makar kan alltså inte göras till enskild egendom enbart genom ett gåvobrev, utan gåvan är tvärtom giftorättsgods.

För att en gåva mellan makar ska kunna göras till enskild egendom räcker det alltså inte att man föreskrivit det i samband med gåvan, utan därtill måste det skrivas in i ett äktenskapsförord. Formkraven för ett äktenskapsförord återfinns i 7 kap. 3 § andra stycket äktenskapsbalken. Ett äktenskapsförord måste vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Det ska även registreras hos skatteverket.

Om detta inte har gjorts avseende huset i ditt exempel är gåvan alltså giftorättsgods, inte enskild egendom.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare