Kan gåva av fastighet återvinnas med stöd av 4 kap. konkurslagen?

Min man och jag äger ett hus tillsammans hälften var. Vi har nu genom gåvobrev överskrivit den halva som han äger till mig för att det ska bli rättvist arv till barnen. I gåvobrevet har vi som villkor skrivit att gåvan är enskild egendom och får behållas vid ev skilsmässa vilket vi nu också planerar. Vi har tidigare skrivit ett äktenskapsförord där all egendom, bandmedlemmarna mm som står på mig tillhör mig. Min fråga lyder: min man har inga skulder dagsläget men om han får det vad gäller vid sk ” tidsfrist” på 3 år? Har kronofogden rätt att utmäta den del han gett som gåva? Och i så fall finns det något sätt att skydda den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga har du av din man fått hans andel i er fastighet via gåvobrev. Du undrar nu ifall Kronofogdemyndigheten skulle kunna utmäta denna gåva utifall han skulle få växande skulder. Du undrar särskilt vad som gäller kring 3 års fristen. För att ta reda på det vänder vi oss till konkurslagen (KonkL).

Vad är denna tidsfrist?

Den tidsfrist du talar om gäller för något som heter återvinning vilket vi finner i 4 kap. KonkL. Återvinning innebär något förenklat att gåvor, betalningar, eller annan egendom som en person eller ett företag har gett bort kan gå åter, det vill säga nollställas och gå tillbaks, ifall personen eller företaget går i konkurs. Tidsfristen om 36 månader finns i 4 kap. 6 § och gäller för gåvor till närstående. Det vill säga har personen gett en gåva till exempelvis en familjemedlem kan denna återvinnas, gå tillbaks, så länge konkursboet åberopar detta inom 3 år från det att gåvan gavs. Specifikt för fastigheter börjar tidsfristen gå från det att lagfart söktes av gåvomottagaren.

Kan fastigheten återgå genom återvinning, eller kan du skydda den på något sätt?

Endast om din man skulle få så mycket skulder att han går i personlig konkurs. Återvinning är inte möjligt vid utmätning. Du kan inte skydda gåvan mot återvinningsreglerna, utan det skydd som finns är tidsfristen om 36 månader.

Du skriver dock att din man i dagsläget inte har några skulder. Att han skulle skuldsätta sig själv tillräckligt mycket för att gå i personligkonkurs inom 36 månader synes därmed osannolikt. Dock är det såklart aldrig omöjligt att hamna i en skuldfälla.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare