FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/04/2022

Kan fullmaktstagaren skriva på avtal och ta emot betalning.

Jag har en fullmakt och ska sälja min väns bil, kan jag skriva under med mitt eget namn?

Kan jag få betalt för den här bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av 2 kap Avtalslagen för att besvara din fråga då den reglerar fullmaktsförhållanden.

Fullmakten
Det som reglerar vad du får göra beror på vilken typ av fullmakt du fått och vad den säger (10§ Avtalslagen). Om du fått i uppdrag att sälja bilen, utan andra specificeringar om hur betalningen ska gå till, kan du även ta betalat för den. Dessa pengar har du dock en skyldighet att ge till fullmaktsgivaren. Du kan även då skriva på avtalet med eget namn eftersom du har fullmakten att göra det. Köparen kan dock kräva att se något som styrker din fullmakt och då kan det vara bra om du har en skriftligfullmakt, men som inte är ett krav. Du måste dock hålla dig till de direktiv som fullmaktsgivaren gett dig, exempelvis vilket pris bilen ska säljas för (11§ Avtalslagen).

Sammanfattningsvis bör du kunna ta emot en betalning för bilen och skriva på försäljningsavtalet med köparen så länge inget annat i din fullmakt hindrar dig från det.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare