Kan födelselandet tas bort i passet och varför?

Nör togs födelselandet bort i passet och varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kort och tydligt svara på din fråga, så har inte födelselandet permanent tagits bort av passmyndigheterna, utan den som ansöker om pass kan helt enkelt välja att ta bort födelselandet i passet vid ansökan. För att förtydliga så är det då inte något som passmyndigheterna själva bestämmer om det ska göras eller inte, utan det är den sökande som vid ansökningstillfället får bestämma om denne vill ha kvar födelselandet eller ej.

Anledningar till varför en person vill ta bort födelselandet kan exempelvis vara att landet inte längre existerar, eller också att personen är rädd på grund av konflikter i landet och därför inte vill att landet ska framgå i passet. Förutom att ta bort födelselandet, så kan den som ansöker om pass även att välja att förkorta det.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare