Kan ett syskonbarn som enda arvinge påkalla ändring av testamente om testamentet fråntar syskonbarnet dess arvsrätt?

Min frus faster har min fru mig som enda arvinge.

Kan faster testamentera bort hela sitt arv till annan person eller har min fru rätt till en del av arvet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar ärvdabalken (ÄB).

Av ÄB 9:1 framgår att den som fyllt 18 år får förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente. Detta innebär att om ett testamente upprättas som uppfyller alla formkraven i ÄB 10 kap är det testamentet som ska gälla istället för den lagstadgade arvsordningen.

Detta innebär att din frus faster kan testamentera bort hela sitt arv till valfri fysisk eller juridisk person som inte är din fru.

De enda som kan ändra ett testamentes verkan är barn till den avlidne. Dessa har rätt till den så kallade laglotten, som utgör halva arvet.

Eftersom din fru inte är sin fasters barn har hon tyvärr ingen möjlighet att få testamentet ändrat, så länge som testamentet är giltigt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare