Kan ett syskon belåna sin del i den gemensamma sommarstugan utan att fråga de andra först?

Två syskon står som ägare på ett sommarhus. Kan den ena sätta stugan som säkerhet för lån som denne vill ta?

Och i så fall hur påverkar det det andra syskonet?

Då kan väl inte stugan säljas om det ena syskonet gör så?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det syskon som vill belåna sin andel i sommarstugan måste först fråga det andra syskonet.

Eftersom ni äger sommarhuset tillsammans blir 1 § samägandelagen tillämplig. Lagen är i vissa delar dispositiv, vilket innebär att ni kan förhandla bort vissa regler. Huvudregeln är att det råder ett enighetskrav vad gäller pantsättning, se 2 § samägandelagen. Det innebär att det ena syskonet kan inte belåna sin andel utan det andra syskonets medgivande. Detta gäller vid all form av förvaltning och förfogande av fastigheten.

Endast vid ett brådskande ärende för att bevara fastigheten kan undantag från enighetskravet medges. Typiskt sett att det gäller att rädda fastigheten från skada.

Förvaltning

Om ni har svårt att komma överens om hur förvaltningen och nyttjandet av sommarstugan ska skötas, kan ni ansöka om att en god man tar över ansvaret, se 3 § samägandelagen. En god man utses av behörig domstol.

Försäljning

Om ni inte kan enas om en möjlig försäljning kan den ena delägaren begära att sommarstugan bjuds ut på offentlig auktion, se 6 § samägandelagen.

Sammanfattning

Eftersom ni äger sommarstugan tillsammans krävs det medgivande från den andra delägaren innan den som vill belåna sin del kan göra det. Detta gäller även vid försäljning av respektive andel i sommarstugan. Kan ni inte komma överens om hur sommarstugan ska förvaltas, kan ni ansöka om att en god man övertar förvaltningen. Slutligen kan även den ena delägare begära att sommarstugan bjuds ut på offentlig auktion. Om ni behöver hjälp med ett samägaravtal är ni vart välkomna att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare