Kan ett rattfyllerimål och ett körkortsärende handläggas parallellt?

Hej. Jag blev i början av sommaren stoppad av en polisbil på grund av att jag körde ner i ett dike på en mindre landsväg ute på landsbygden. Polisen misstänkte att jag hade kört rattfull, så jag fick ta ett blodprov. Jag har fått svar ifrån blodprovet och det visade att jag hade 1.3 promille i alkohol i blodet. Jag väntar fortfarande svar från domstolen, på att komma på förhör. Jag har heller inte blivit kontaktad av vare sig Polisen eller åklagaren gällande förundersökningen eller om jag på sannolika själ är misstänkt för grovt rattfylleri. För övrigt har jag överklagat Transportstyrelsens beslut som handlar om hur lång spärrtid mitt körkort ska ha. Jag vet även om att själva körkortsfrågan handläggs separat av Transportstyrelsen och, att brottet hamnar under allmänt åtal hos polisen. Det jag undrar över, är om processen som handlar om min överklagan av transportstyrelsens beslut. Om den handläggnings processen förhindrar/ bromsar in polisens/åklagarens arbete med förundersökningen eller är det så att båda processerna kan fortgå samtidigt utan att processerna bromsar eller förhindrar varandra.?

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

I Sverige råder fri bevisprövning och det är åklagaren som under förundersökningen ansvarar för insamlandet av bevisning. Det är mycket möjligt att åklagaren gärna vill lägga Transportstyrelsens beslut till grund för sitt yrkande att du ska fällas till ansvar för grovt rattfylleri. Processerna kan alltså fortgå samtidigt men av taktiska skäl kanske åklagaren vill att Transportstyrelsen ska hinna fatta beslut i körkortsfrågan, se rättegångsbalken (1942:740) (RB) 23:2 och 4 § 2 st. förundersökningskungörelse (1947:948). Att observera är att Transportstyrelsens beslut enbart har bevisverkan i målet och kommer inte per automatik vara avgörande för hur rätten dömer.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare