Kan ett önskemål i testamente avtalsbinda tredje man?

Hur stark är ordet "önskar" i ett testamente? Vi har ett testamente där våra föräldrar önskar att min bror styckar av mark till ett hus jag ärvt, som står på ofri grund, alltså på min brors mark. Kan han förbise den önskan? Eller är önskan ett starkare ord i ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett önskemål i ett testamente kan inte förbinda tredje man (din bror) att utföra en prestation. Ett testamente ger uttryck för testatorns vilja och det ska i den mån det går följas. Men en uttryckt vilja i ett testamente kan inte få rättslig verkan på sådant sätt att det tvingar din bror att stycka av mark.

För att han ska vara "tvingad" att följa önskan i testamentet krävs i princip att han har fått marken som förskott på arv med villkoret att han ska stycka av marken. Eller att dina föräldrar har gjort ett avtal med din bror om att han ska göra detta.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare