Kan ett äktenskapsförord innehålla olika bestämmelser för skilsmässa respektive dödsfall?

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss. Han har en entusiastbil och aktier i sin ägo. Jag har sparanden.

Vi har beslutat att skriva äktenskapsförord och ha dessa som enskild egendom vid skilsmässa.

Däremot skulle vi vilja att dessa vid ett dödsfall av någon av oss, tillfaller den andre. Så om jag avlider innan min blivande, så ska han ärva mina besparingar men om vi skiljer oss skall dessa betraktas som enskild egendom.

Räcker det att skriva detta i ett äktenskapsförord, eller ska vi skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord

Utgångspunkten är att makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). I 7 kap. 2 § finns en uppräkning av vad som är enskild egendom. Under första punkten går att läsa "egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild".

Ni kan alltså upprätta ett äktenskapsförord med innehållet att egendomen ska vara enskild vid skilsmässa (så länge formkraven är uppfyllda). Din fråga handlar dock om att egendomen ska vara av ett slag vid skilsmässa och av ett annat slag vid ett eventuellt dödsfall.

Det korta svaret är att det inte är möjligt att upprätta ett sådant äktenskapsförord. Just denna situation har varit omdebatterad men i dagsläget kan makar inte upprätta ett gällande äktenskapsförord med det innehållet. Det skulle leda till vissa komplikationer med hänsyn till de regler i äktenskapsbalken som reglerar skillnaden mellan giftorättsgods och enskild egendom, rådighetsinskränkningar och kompensationskrav vid bodelning.

Ett testamente kan lösa er situation

Vi har alltså konstaterat att ett äktenskapsförord med det innehåll ni önskar inte är giltigt. En eventuell lösning på problemet är att även upprätta ett testamente. Äkta makar har arvsrätt efter varandra (3 kap. 1 § Ärvdabalken). Det innebär att vid det fall ni har gemensamma barn, kommer den efterlevande maken ärva barnet/barnens (bröstarvingar) arv med fri förfoganderätt. När den efterlevande maken sedan avlider får bröstarvingarna ut sitt arv. Om det finns särkullbarn har dessa rätt att få ut sitt arv direkt.

Ni kan upprätta ett testamente med innehållet att ni ska ärva varandra vid den enes död. Dvs. att den efterlevande maken ärver med full äganderätt. Skillnaden mellan fri äganderätt och full äganderätt är att man vid full äganderätt även får testamentera bort egendomen. Det får man inte vid fri äganderätt.

Sammanfattande svar på din fråga

För att sammanfatta kan ni alltså upprätta ett äktenskapsförord med innehållet att egendomen ska vara enskild vid skilsmässa. Ni kan dock inte upprätta ett äktenskapsförord som säger att egendomen ska vara enskild vid skilsmässa men giftorättsgods vid dödsfall. Ett alternativ för att lösa er situation kan vara att upprätta ett äktenskapsförord om att egendomen ska vara enskild vid och upprätta ett testamente som anger att ni ärver varandra.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Alex SkepastianosRådgivare