Kan ens hyresvärd kräva att man sanerar sin lägenhet p.g.a. ett husdjur?

Hejsan Lawline. Vi hyr idag en bostad och har hund även om hyresvärden nekat oss till det muntligt. Detta framgick inte i kontraktet eller annonseringen utan har kommit på tal nu i efterhand. Boendet är inte ett allergihus så det hade nog varit sak samma om det stod i kontraktet eller inte. Som jag förstått det så kan vi ej bli vräkta för detta utan det skapar väl mer än tråkig stämning bara. Det jag nu undrar över om hyresvärden har rätt att bekosta oss sanering för att eventuella framtida allergiker skulle hyra denna bostad efter oss? Notera igen att det inte är ett allergihus. Saneringen är enbart pga att vi har hund, inte för att det stinker hundkiss eller dylikt. Lägenheten hyrs ut enbart med garderober. Ej säng, soffa eller sådant möblemang. Ser fram emot ert svar, tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni hyr en bostad är det framför allt bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (JB) som blir relevanta i frågan om vräkning. Precis som du skriver innebär det faktum att ni har hund ingen grund för vräkning. Generellt kan hyresvärdar inte förbjuda hyresgäster att ha husdjur, så länge det inte är att betrakta som särskilt vårdslöst (12 kap. 42 § 8 p. JB). Ett exempel på en sådan situation är om det skulle röra sig om ett allergiboende. Ni skriver att det inte rör sig om något allergiboende i ert fall och att det inte heller framgår något i hyreskontraktet som skulle kunna motivera ett förbud av husdjur. Hyresvärden har då ingen grund som kan motivera en vräkning och ni har därför rätt att kunna bo kvar i er bostad med er hund.

Ni frågar också om hyresvärden kan kräva att ni bekostar en saneringen av bostaden till följd av att hunden bor där. Som huvudregel kan sägas att ni är ansvariga för de skador som er hund orsakar i lägenheten, då hundägare har ett så kallat strikt ansvar för sina hundar (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Dock finns det ett relevant undantag till denna bestämmelse och det är om skadorna är så milda att de kan klassas som normalt slitage. Om hunden har orsakat exempelvis ett färre antal repor på golvet, precis som en människa kan göra, lär det alltså inte vara att betrakta som en skada utan ett sådant normalt slitage man får ”räkna med” om någon bor i en lägenhet eller ett hus. Det framgår inte att er hund ska ha orsakat några större skador på lägenheten men skriver att den i alla fall inte stinker hundkiss eller något liknande, vilket gör att jag får uppfattningen att de skador er hund eventuellt kan ha orsakat borde falla under normalt slitage. I sådana fall har er hyresvärd inte rätt att kräva att ni ska bekosta en särskild sanering av bostaden.

Sammanfattning

Att ni har en hund i en lägenhet trots att hyresvärden nekat till det utgör inte någon grund för vräkning. Vad gäller sanering efter hunden är ni endast skyldiga att åtgärda större skador, sådana som inte är att betrakta som normalt slitage. Normalt slitage är ni inte skyldiga att ersätta, så ni är inte skyldiga att betala någon särskild sanering av lägenheten bara för att er hund har bott där.

Jag hoppas att mitt svar var till er hjälp och att ni nu har lite mer information att luta er mot!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare