Kan en värdeökning av en fastighet utgöra giftorättsgods och allt utom värdeökningen enskild egendom?

Hej Lawline. Jag har en fundering gällande äktenskapsförord och enskild egendom. Kan man juridiskt bindande och rättsligt i ett äktenskapsförord skriva att en värdeökning på en fastighet som ägs som enskild egendom, skall räknas som giftorättsgods? Jag vet att avkastning på bostad är om man ex hyrt ut eller liknande kan räknas som det, men jag undrar över om man kan skriva in värdeökningen som giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Äktenskapsbalkens bestämmelser.

Vilka bestämmelser är tillämplig?

Av din fråga framgår det för mig som att du redan har kunskap om vad enskild egendom och giftorättsgods är vilket gör att jag inte kommer gå in mer på vad skillnaden är mellan dem. Det framgår dock av bestämmelserna om enskild egendom och giftorättsgods att giftorättsgods kan bli enskild egendom och tvärtom genom ett äktenskapsförord (7 kap. 3§ ÄktB). Av förarbetena och kommentarer till nämnda lagrum framgår att det anses förenligt med regeln att ange att ex. en tillgång till en viss andel ska vara enskild egendom och i övrigt giftorättsgods. Det bör också så vara tillåtet att bestämma att en tillgång såsom en bostadsrätt intill ett visst angivet belopp ska vara enskild egendom medan tillgången i övrigt ska vara giftorättsgods.

Det är dock inte tillåtet att indexreglera ett sådant belopp (NJA 1970 s.320). Det är inte heller enligt lagrummet tillåtet att tidsreglera ett äktenskapsförord (NJA 1970 s.320).

Sammanfattningsvis

Så som jag tolkar lagrummet tillsammans med förarbeten och kommentarer bör det vara möjligt att skriva ett äktenskapsförord där en fastighetsvärde (en faktiskt siffra) ska vara enskild egendom och resterande som giftorättsgods. Svaret på din fråga är så ja! Det viktiga med ett sånt äktenskapsförord är att det framgår av äktenskapsförordet vid vilket värde det slutar vara enskild egendom.

För att vara extra tydlig här ger jag även ett exempel:

Säg att fastigheten som du beskriver är värd 2 500 000 kr. Vill du så att en värdeökning över detta ska klassas som giftorättsgods måste äktenskapsförordet vara tydlig med att dem 2 500 000 kr är enskild egendom och att det över det klassas som giftorättsgods.

Det bör även vara möjligt genom procentandelar att reglera detta men det är alltid tydligare med exakta siffror som i ovanstående exempel. Se även till att man uppfyller kraven för ett äktenskapsförord för att det ska bli gällande (7 kap. 3§ 2st. ÄktB).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare