FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/05/2021

Kan en studerande utan inkomst få lån på 1 miljon kronor?

Hej,

Om man får CSN bidrag (ej CSN lån) och aldrig har haft ett arbete, kan man på något sätt få ta lån då så man kan köpa sig ett hus som kostar runt 1 miljon?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du är studerande, inte har någon inkomst, och undrar om du kan få lån av banken för att köpa ett hus för ca 1 miljon kronor.

Detta är en fråga som din bank får ta ställning till. Det finns inte juridiska rättigheter till att få ett lån. Banken kommer att göra en bedömning över din ekonomiska situation och därefter fatta ett beslut. Har du inte en stor summa pengar på ditt bankkonto eller en stabil inkomst kommer banken med största sannolikhet att avslå din ansökan.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare