kan en samägare tvinga ett köp från en annan samägare.

Hej vi är tre syskon som ärvt en sommarstuga efter våra föräldrar. Nu önskar ett syskon bli utlöpt. Ett annat syskon vill köpa hela huset och tredje syskonet vill inte sälja. Fråga: vad händer om en inte vill sälja sin del? Kan syskon ett kräva att bli utlöpt? Kan syskon som önskar köpa hela huset tvinga övriga att sälja?

Lawline svarar

Hej och för att du valde Lawline med din fråga

jag tolkar frågan som att du undrar vilka rättsregler som gäller i din situation.

Generellt så är det ett civilrätten som blir aktuellt i ditt fall. Framförallt avtalsfriheten, d.v.s att var och en får avtala om vad de vill. I ditt fall betyder det att syskonet som vill köpa ut er andra inte har ett rätt till det, utan det är något ni måste förhandla om. Till den andra frågan om en vill sälja sin del medans de andra inte vill, så gäller lag om samäganderätt som blir aktuell.

Den reglerar förhållandet mellan människor som äger något gemensamt.

Enligt kan en delägare, genom rätten, tvinga ut fastigheten på auktion och på det sättet få det sålt. I detta fall kan de andra delägarna inte göra så mycket åt saken.

Sammanfattningsvis så kan en delägare inte kräva att en annan delägare säljer sin del till honom, men vill en delägare sälja sin del medans de andra inte vill, så kan det skötas genom en auktion.

Hoppas det besvarade din fråga.

Jakob WestlingRådgivare