Kan en säljare kräva delbetalning i efterhand?

En säljare av en vara som ska tillverkas skickade en offert som jag tyckte så bra ut med hur varan skulle se ut och material. Så jag sa ja till den och efter ca 1vecka innan säljaren ens påbörjat att tillverka varan så skickar han ett mail och säger att han vill dela upp betalningen så han kan betala leverantören av materialet och så att han har tid på sig att göra ett gott arbete utan att stressa. Har efterfrågat leveranstid både innan och efter offerte utan att fått svar på det. Så min fråga är har han rätt att efter offerten begära delbetalning av mig? Har jag då rätt att backa ur detta då det känns för osäkert för mig som privatperson?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du är en konsument/privatperson och att säljaren är en näringsidkare/företag. Jag uppfattar också din fråga som att det du har beställt är en lös sak/vara som ska tillverkas. Innebörden av detta är att konsumentköplagen (förkortat KköpL) blir tillämplig (se 1 § och 2 § KköpL).

Om min tolkning inte stämmer (exempelvis om säljaren är en privatperson) så får du gärna återkomma.

Säljaren kan inte ensidigt ändra avtalsvillkoren

Säljaren kan inte själv bestämma att betalningen ska delas upp. Säljarens begäran om delbetalning kan ses som ett erbjudande/förslag till dig, vilket du kan välja att acceptera eller tacka nej till.

Eftersom jag inte känner till detaljerna i din situation eller vad som har sagts mellan dig och säljaren så kommer jag att ge dig förslag på två alternativa tillvägagångssätt.

(1) Du kan välja att avbeställa varan

Om du har gått med på att dela upp betalningen av köpet och därefter ångrat dig så har du ändå en möjlighet att avbeställa varan, förutsatt att varan inte har levererats till dig (se 37 § KköpL). Om varan har börjat tillverkas kan du dock behöva betala viss ersättning (se 41 § KköpL).

(2) Du kan kräva att köpet fullgörs enligt ert ursprungliga avtal

Om du inte har gått med på att betalningen ska delas upp så kan (som ovan nämnt) säljaren inte på egen hand besluta om förändringen utan du har möjlighet att tacka nej. Om du vill så har du möjlighet att kräva att köpet fullgörs enligt ert ursprungliga avtal (se 12 § KköpL).

Jag vet inte vad ni ursprungligen kommit överens om gällande betalningen. Om ingenting sagts mellan dig och säljaren om när betalningen skulle ske, så är utgångspunkten att du inte behöver betala förrän du har fått varan (se 36 § KköpL).

Sammanfattning

Svaret på din fråga är alltså att du kan motsätta dig säljarens krav på att betalningen ska delas upp. Du kan välja att avbeställa eller att hålla fast vid köpet enligt er ursprungliga överenskommelse. Om du inte längre vill köpa varan som du beställt så skulle jag rekommendera dig att avbeställa så snart som möjligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare