Kan en säljare kräva betalt för ytterligare fraktkostnader efter att köpeavtal redan ingåtts?

Hej! Så min syster har köpt en sak från en "small business" och betalade för frakten och produkten vid beställningen. Produkten blev väldigt försenad och när hon frågade vart hennes paket var så skrev dem tillbaka "Nej har inte postat det än, men du behöver betala mer i frakt" och vid beställningen så stod det ingenting om några extra kostnader för frakt utan det var som en helt vanlig beställning; du betalar för allt på en gång. Men sen när min syster säger att hon inte tänker göra det och vill ha pengarna tillbaka så säger personen att det inte går. Får man kräva mer i frakt efter köpet och om det inte står om några extra kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När en konsument köper en vara från en näringsidkare så är konsumentköplagen (KKöpL) aktuell.

Med konsument menas i detta sammanhang någon som handlar för privat bruk och med näringsidkare menas någon som handlar inom sin näringsverksamhet, exempelvis ett företag (1 § KKöpL). Jag utgår från att din syster köpte saken som privatperson och därför kan vi se till konsumentköplagen för att få svar på din fråga. Detta förutsätter också att säljaren är en näringsidkare och inte exempelvis en annan privatperson, då är det nämligen köplagen (KöpL) som är aktuell istället.

Kan man komma med krav på betalning för frakt efter att man redan ingått köpeavtalet?

Det är viktigt att komma ihåg att om det inte står något annat i konsumentköplagen så är avtalsvillkor som är till nackdel för köparen utan verkan, alltså är de inte giltiga (3 § KKöpL).

Det finns dock en möjlighet att avtala om just transportkostnader (frakt), men om inget har avtalats om detta så är det säljaren som ansvarar för dessa kostnader (7 § KKöpL). Om jag tolkar dig rätt så hade din syster och företaget kommit överens om pris för både produkten och frakten, och detta har din syster redan betalat. Detta innebär att din syster uppfyllt de krav som ställdes på henne genom köpeavtalet. De nya fraktkostnaderna verkar dock inte ha ingått i köpeavtalet och eftersom inget avtal om den frakten finns så får man falla tillbaka på huvudregeln i 7 § KKöpL - alltså är det säljaren som ska stå för detta.

Säljaren kan alltså inte kräva din syster på pengarna för frakten eftersom det inte ingick i deras köpeavtal. Detta bygger dock på att köpeavtalet inte innehöll några uppgifter om att ytterligare fraktkostnader kunde uppkomma. Det kan därför vara en god idé att dubbelkolla så att det inte står något i avtalet om ytterligare fraktkostnader eftersom det kan innebära att din syster faktiskt måste betala mer i frakt.

Kan din syster kräva något annat från säljaren?

Det framgår också av din fråga att varan är försenad. Detta kan innebära att din syster skulle kunna kräva vissa saker från säljaren. För det första får din syster hålla inne betalningen som en säkerhet för att varan ska levereras (11 § KKöpL). Dock verkar din syster redan ha betalt och det kanske därför inte är relevant. I övrigt får din syster antingen kräva att köpet fullgörs (alltså att hon får sin vara), denna rätt försvinner dock om hon väntar orimligt lång tid med att ställa detta krav (12 § KKöpL). Slutligen får din syster även häva avtalet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse (av stor vikt) för henne (13 § KKöpL). Dessutom kan din syster kräva att varan levereras inom viss tilläggstid (om tilläggstiden inte är orimligt kort), och uppfyller inte säljaren detta så får din syster häva köpet när denna tid löpt ut (13 § andra stycket KKöpL). Om köpet hävs så ska prestationerna återgå - det innebär att säljaren ska få tillbaka sin vara och köparen ska få tillbaka sina pengar.

Som sagt tycker jag att din syster ska ta en extra titt på sitt köpeavtal och om inget sagts om ytterligare fraktkostnader bör säljaren stå för dessa kostnader. Det skulle också kunna vara aktuellt att gå vidare med antingen krav på fullgörelse eller hävning av köpet till följd av dröjsmålet, detta kan dock bero lite på hur sen varan är och andra omständigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare